Blogi

Arvio: Törnävänsaari korkkasi Suomessa anarkistisen Spamalot-musikaalin

7.7.2019

Avaruuden pääkaupunki Seinäjoki ja sen myyttinen Törnävänsaari sopii mainiosti Monty Pythonin surrealistisen ja suuruudenhullun Spamalot-musikaalin esityspaikaksi. Broadwayta myöten maailmaa valloittanut anarkistisen röyhkeä Spamalot sai Seinäjoella suomenkielisen kantaesityksensä.

Törnävän kesäteatterin Spamalot-musikaali on huolella rakennettu palapeli. Nokkela lavastus täydentyy mielikuvituksellisella pukuarsenaalilla sekä maskeerauksen ja kampausten pulppuavalla runsaudensarvella. Upeat laulu- ja näyttelijätulkinnat viimeistellään jämptillä koreografialla.

Rönsyilevää kokonaisuutta hallitsee Mika Eirtovaaran tiukka ohjaus.

Monty Python -huumori on anarkistista ja röyhkeästi kaikkea mahdollista tönivää. Sanailu perustuu absurdeihin, nokkeliin ja joskus hieman finkerporilaisiin väärinkäsityksiin. Kohtauksesta toiseen liu’utaan puisevilta vaikuttavien aasinsiltojen kautta.

Seinäjokelaissyntyinen Mikko Koivusalo on suomentanut oivallisesti musikaalin laulut ja vuorosanat. Koivusalo on säilyttänyt Monty Python -sanailun yllätyksellisyyden ja röyhkeyden sekä tuonut sanailuun tuoreita ilmauksia. Tätä päivää löytyy runsaasti esimerkiksi kappaleesta Showbisneksen lait.

Visuaalista ilotulitusta

Pukusuunnittelija Riikka Aurasmaa on jälleen ylittänyt kaikki hurjuuden rajat värikylläisillä asuillaan. Graalin maljaa etsivät Pyöreän pöydän ritarit kohtaavat vaelluksellaan mitä kummallisempia otuksia. Sinivihreissä sävyissä sädehtivät järvenneidot ja oudon uhkaavina kummajaisina käpyttelevät ni-ritarit sekä röykkiöön lastatut vainajat ovat vain poimintoja puvustajien villeistä visioista.

Asujen väri-ilottelua upeimmillaan nähtiin Village People- henkisessä sateenkaarikohtauksessa.

Lavastuksen suunnitellut Juho Lindström on loihtinut Törnävänsaarelle puusta rakennetun ritarilinnan. Rakennelman kääntyviä torneja ja portteja muunnellaan tehokkaasti tarinan myötä. Printattuina tulosteina nähdään pilviä, puita ja pensaita. Hurjimpiin printtitaustoihin kuuluu Las Vegas -tyylinen Camelot.

Sami Lustin johdolla toimiva äänimaailma on oleellinen osa musikaalin ilmaisua. Äänet ja tehosteiden ajoitus pelasivat hienosti. Juha Mieto Jumalan äänenä oli nokkela veto.

Esiintyjistä kaikki irti

Musikaalin näyttelijöinä ja laulajina toimi yksitoistahenkinen ryhmä. Spamalotissa esiintyvältä vaaditaan laulutaitoa ja monipuolista näyttämöilmaisua. On myös venyttävä akrobatiaa vaativiin tansseihin. Koreografi Jyri Numminen tiristi joukostaan kaiken irti.

Juha Hostikka jyrisi mahtavan kuningas Arthurin roolissa. Anna Victoria Erikssonin rosoisen hurja tulkinta ihastutti Järven neidon osassa. Olli Rahkosen vahva ääni soi maskuliinisena Galahadin roolissa.

Kaikkeen venyvä ja ehtivä Aku Hirviniemi muuntautui uskomattoman nopeasti eri hahmojen nahkoihin. Henrik Hammarbergin Robin ja Ville Orttenvuoren Bedevere saivat myös perusroolinsa lisäksi lukuisia herkullisia tyyppejä tulkittavakseen.

Lauri Ketosen Patsy oli tarinan tärkeä kuninkaan aseenkantaja. Ketonen oli koko ajan vahvasti läsnä pikku ilmein ja elein.

Pihla Pohjolainen, Annina Rubinstein, Eeva Markkinen ja Jyri Numminen ehättivät sujahtamaan kymmeniin eri asuihin ja laajaan tyyppigalleriaan upealla varmuudella.

Törnävänsaaren Spamalot- musikaali on rohkea teatteriteko. Ensi-illassa oli paikalla runsaasti teatteriväkeä eri puolilta maata. Saapa nähdä, missä päin Suomea Spamalot nähdään seuraavaksi. Seinäjoen kaupunginteatteri ehätti saamaan anarkistiseen revittelyyn ensiyön oikeuden.

RAIMO HAUTANEN
taidekriitikko

Ohjelmistossa

Spamalot

Lisää kommenttisi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*

Lue myös