fbpx

Teatterin verkkolehti

Oppimateriaali

Oppimateriaali: Groan Ups

12.5.2022

Taidetestaajat

Groan Ups on hulvaton oppitunti aikuiseksi kasvamattomuudesta

Tervetuloa Taidetestaajat ja kaikki muutkin koululaisryhmät! Olette tulossa katsomaan Seinäjoen kaupunginteatterin näytelmää Groan Ups — Komedia kypsymisestä! Ihanaa, että saamme tutustuttaa teidät teatterin ihmeelliseen maailmaan. Toivomme, että teatterivierailustanne tulee ikimuistoinen!

Kokemuksenne tulee koostumaan kolmesta vaiheesta: etkoista, teatterivierailusta ja jatkoista. Etko- ja jatkomateriaalit sisältävät suullisia ja kirjallisia tehtäviä sekä videomateriaalia. Ennakkotehtävät tutustuttavat teitä itse teatteriympäristöön ja valmistelevat tulevaa teatterivierailua varten. Näytelmän jälkeen tehtävien avulla voi purkaa esityksen jälkeisiä tunnelmia ja ajatuksia.

Lämpimästi tervetuloa Seinäjoen kaupunginteatteriin!

JELENA JOKELIN

Ps. Jaa fiiliksesi somessa:
#seinäjoenkaupunginteatteri #groanups #taidetestaajat

 

Ohjaajalta

Groan Ups on hulvaton oppitunti aikuiseksi kasvamattomuudesta.

Komedia seuraa viittä luokkakaverusta ja sitä, miten heidän välisensä suhteet muuttuvat vuosien mittaan. Jokainen meistä muistaa, ettei koulumaailma aina päästä helpolla. Kiusatutkin ”valitaan” sattumanvaraisesti.

Näytelmä näyttää, miten kouluaikana valttia olleet ominaisuudet ja ihmissuhdetaidot eivät riitäkään aikuisten maailmassa. Esimerkiksi yksi saa huomata, ettei nuoruuden kauneuskuningattaren titteli lämmitä työelämässä. Toisaalta, nuoruuden rooleista on mahdollista pyristellä irti.

Groan Ups — Komedia kypsymisestä yltää näihin päiviin, jolloin tarinan viisikko kokoontuu luokkakokoukseen. Roolihahmoilla on sen suhteen omat jännitteensä ja niinhän se on oikeassakin elämässä. Luokkakokous on paikka, jonne mennään esittämään itseä, ja sitä ollaan siellä enemmän kuin ehkä muissa oman elämän tilanteissa.

Näytelmän ylöspano ja musiikki tihkuvat pieteetillä toteutettua nostalgiaa, joka lämmittää jokaista ja erityisesti takuulla kasarilapsia ja ysärinuoria.

Huipputekijöiden Henry Lewis, Jonathan Sayer ja Henry Shields uusimman komedian Suomen ensiesitys Seinäjoella on oppitunti, jolta et halua lintsata! Komedia ihmettelee, valitsemmeko itse, mitä meistä tulee isona vai onko elämämme tarina valmiiksi kirjoitettu?

Ohjaajan terveiset nykykoululaisille:
— Jaksakaa, elämä ei jatku samanlaisena ja kaikki kyllä helpottuu, kun aikaa kuluu ja pääsette elämään aikuisuutta omien parissa.

Etkot

Tehtäväpaketit1. Ennakko-odotukset vierailusta

Keskusteluhetki parin kanssa

  1. Oletko ollut ennen teatterissa?
  2. Jos olet, niin missä olet ollut ja mitä katsomassa?
  3. Jännittääkö vierailu sinua?
  4. Millä eri tavoin leffaan meno eroaa teatterikäynnistä?
  5. Mitä odotat vierailulta eniten?
  6. Mitä odotat näytelmältä?

Tehtäväpaketit2. Mindmap

Ajatuskartta-ryhmätyö

Mindmap tarkoittaa vapaasti suomennettuna ajatuskarttaa/miellekarttaa. Sitä voi käyttää esim. ideointiin, asioiden jäsentämiseen, muistiinpanojen tekemiseen tai vaikka ajatusvirran koontiin.

Jakaantukaa 4–5 hengen ryhmiin. Tarvitsette kolme tyhjää paperia/kartonkia ja kyniä.

Tarkoituksena on luoda kolme ajatuskarttaa/mindmappia. Kirjoittakaa ensimmäisen kartan keskiöön sana Lapsuus, toiseen Nuoruus ja kolmanteen Aikuisuus. Täyttäkää mindmappeja sanoilla ja ajatuksilla, joita otsikkosanat teissä herättävät.

Ajatuskarttoihin voi palata teatterivierailun jälkeen ja sitä voi täydentää myös jatkojen yhteydessä.

Tehtäväpaketit3. Yhteneväisyydet lapsuudesta aikuisuuteen

Jatkoa mindmap-tehtävään samalla ryhmällä

Levittäkää mindmapit eteenne ja katselkaa niitä hetki ihan rauhassa. Sen jälkeen vastatkaa seuraaviin kysymyksiin:

  1. Mitkä piirteet/ominaisuudet ovat sellaisia, jotka seuraavat iästä riippumatta mukana jokaisessa  kartassa?
  2. Onko lapsuudessa joku sellainen asia/piirre, jota ilman joku nuoruuden tai aikuisuuden
    asia/piirre ei olisi mahdollinen?
  3. Kuinka paljon lapsuutemme määrittää sitä, millaisia olemme nuorina ja aikuisina?
  4. Mitkä asiat ja piirteet ovat ”tipahtaneet” kartalta, kun katsotte lapsuutta ja vertaatte sitä aikuisuuteen?

Tehtäväpaketit4. Katsomistehtävä

Esityksen ajaksi

Tapoja katsoa esityksiä on niin monta kuin on katsojiakin. Siinä missä yksi keskittyy tiiviisti juoneen, saattaa toinen kiinnittää huomionsa pukuihin ja kampauksiin. Yksi taas voi fiilistellä kuunnellen musiikkia ja äänimaailmaa vaikka silmät kiinni. Jokainen näistäkin tavoista on ihan oikea. Väärää tapaa katsoa esitystä ei siis ole.

Valitse jokin alla olevista kohteista, joihin kiinnittää erityisesti huomiota esitystä katsoessa.

Lavastus: Kuvaile omin sanoin lavastuksen tyyliä. Miten lavastusta vaihdetaan siirryttäessä paikasta toiseen? Mikä lavastusratkaisu on mielestäsi kaikkein kiinnostavin ja miksi?

Tarpeisto: Millaista rekvisiittaa esityksessä käytetään?

Puvustus: Mitä puvustus mielestäsi kertoo roolihenkilöistä? Mikä on suosikkiasusi tai asu joka parhaiten jää mieleesi? Mitä eroja löydät 1990-luvun nuorten vaatetrendeistä verrattuna tämän päivän nuorten pukeutumiseen?

Maskeeraus: Ovatko hahmot realistisia vai liioiteltuja? Tukevatko maskeeraus ja hiustyylit roolihahmoja?

Valot: Miten valosuunnittelu mielestäsi tukee esityksen kerrontaa? Onko esityksen valaisu mielestäsi onnistunut? Perustele.

Äänitehosteet ja musiikki: Millaisia ääniä ja millaista musiikkia esityksessä käytetään? Mikä on mieleenpainuvinta? Miksi? Millaista ääntä ja musiikkia valitsisit itse näytelmään?

Roolihahmot: Kuka on kiinnostavin roolihenkilö ja miksi? Millä eri tavoin henkilön toiminta muuttuu esityksen aikana? Kuka henkilöistä on mielestäsi samaistuttavin?

Tehtäväpaketit5. Teatterietiketti

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Miten teatteriin pitää pukeutua? Saako esityksen aikana mennä vessaan? Pitääkö takki jättää narikkaan? Voiko katsomossa syödä omia eväitä? Saako ottaa valokuvia?

Lue vastaus usein esitettyihin kysymyksiin Seinäjoen kaupunginteatterin sivuilta:

seinajoenkaupunginteatteri.fi/ukk

Kysymys:

Heräsikö mieleesi vielä jokin sellainen kysymys, mihin toivoisit meiltä vastausta?

Tehtäväpaketit6. Kurkistus kulisseihin

Video

Vuonna 2017 näyttelijä Janne Kataja kierrätti katsojat virtuaalisesti läpi Alvar Aallon suunnitteleman Seinäjoen kaupunginteatterin. Videolla mukana myös näyttelijät Jani Johansson ja Pekka Hiltunen. Tervetuloa mukaan hulvattomalle virtuaalikierrokselle!

Katso video:

Kysymys:

Mikä näkemistäsi paikoista tai ammateista herätti erityisesti mielenkiintosi ja mistä toivoisit saavasi lisätietoa?

 

 

Jatkot

Tehtäväpaketit1. Miten odotuksesi teatterivierailusta täyttyivät?

Keskusteluhetki parin kanssa

  1. Millainen teatterivierailusi oli?
  2. Mikä erosi odotuksistasi?
  3. Mikä teatterivierailussa oli mukavaa?
  4. Yllättikö jokin asia sinut?
  5. Miten paljon leffateatteriin meno eroaa teatterikäynnistä nyt kokemuksesi jälkeen?
  6. Täyttikö näytelmä odotuksesi?
  7. Haluatko teatteriin uudelleen?

 

Tehtäväpaketit2. Pohdintatehtävä nähdystä esityksestä

Kysymyksiä

  1. Mitä pidit esityksestä?
  2. Kuka roolihenkilöistä oli samaistuttavin?
  3. Entä kiinnostavin?
  4. Minkä roolihenkilön aikuinen elämä oli mielestäsi mennyt oikeaan suuntaan?
  5. Koskettiko joku roolihenkilöistä sinua erityisesti? Mistä syystä?
  6. Jos vastasit kyllä, kerro miksi? Olisitko toivonut hänelle käyneen toisin?
  7. Tukiko lavastus mielestäsi tarinan kulkua? Millä tavoin?
  8. Mikä kohtaus tai tapahtumasarja jäi parhaiten mieleesi?
  9. Miten musiikki upposi (tai vaikutti) sinuun?
  10. Mitä ajatuksia 90-luvun vaatetyyli herätti sinussa?

 

Tehtäväpaketit3. Minun hyvät puoleni: top 5

Ensin itsenäisesti, sitten parin kanssa

On ihminen sitten nuori tai aikuinen, niin jokainen meistä kamppailee samojen kysymysten äärellä. Kuka ja millainen minä olen, mitkä ovat minun hyvät puoleni ja vahvuuteni?

Valitse alla olevasta listasta hyvät puolesi, oma top 5. Sitten anna lista kaverille ja pyydä häntä lisäämään listalle vielä kolme sinussa olevaa hienoa ominaisuutta. Anna sen jälkeen kaverin kertoa valitsemistaan hyvistä ominaisuuksistasi omin sanoin. Miksi hän valitsi juuri kyseiset ominaisuudet? Oletko itse samaa mieltä?

Vastuuntuntoinen, huolellinen, tunnollinen, realistinen, harkitseva, varovainen, pitkäjänteinen, sinnikäs, täsmällinen, johdonmukainen, kärsivällinen, rento, rauhallinen, itseensä luottava, joustava, ennakkoluuloton, suvaitsevainen, avarakatseinen, positiivinen, iloinen, hauska, huumorintajuinen, reipas, sosiaalinen, ystävällinen, empaattinen, sovitteleva, tunteellinen, avoin, yhteistyöhaluinen, nopea, kunnianhimoinen, yritteliäs, päättäväinen, sanavalmis, vakuuttava, innokas, valpas, rohkea, utelias, itsenäinen, luova, pohdiskeleva, kriittinen, järjestelmällinen, kekseliäs, tiedonhaluinen, reipas…

Voit keksiä itse lisää ominaisuuksia!

 

Tehtäväpaketit4. Valokuva

Koko luokan tehtävä

Toteuttakaa valokuva, jossa poseeraatte itse. Rakentakaa kuva niin, että siihen tiivistyy näkemyksenne oman luokkanne tulevaisuuden luokkakokouksesta. Näytelkää kuvassa itseänne tulevaisuudessa.

Kuka on esikuvasi? Millaisena näet itsesi 20 vuoden päästä? Mikä on haaveammattisi?

Suunnitelkaa, kerätkää rekvisiittaa ja vaatteita kotoa ja/tai vanhempien vaatekaapista ja valmistautukaa suureen valokuvauspäivään huolellisesti.

Säästäkää ottamanne valokuva. Nimittäin, sitten parinkymmenen vuoden kuluttua, kun järjestätte ihkaoikean luokkakokouksen, voitte palata kuvan äärelle ja verrata kenen ennuste osui lähimmäksi oikeaa (tai toteutunutta).

 

 

Lataa oppimateriaali

Voit ladata Groan Ups -oppimateriaalipaketin opetuskäyttöön tulostettavana PDF-tiedostona.

Lataa PDF

1,1 Mt

Ohjelmistossa

Groan Ups

Lisää kommenttisi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.