Blogi
6.6.2023
Lavastussuunnittelijan työ on laaja-alaisen moninaista. Tämän kesän musikaalimaailman tuomiseksi ulkonäyttämölle suunnittelija Juho Lindström joutui ja pääsi jälleen uuden äärelle – ja selätti haasteet! Lue tarkka työkuvaus ja katso huikeat 3d-mallien animaatiot ja luonnoskuvat.
Yksi Xanadu-musikaalin lavastuksen lähtökohdista oli uusiokäyttää edellisen kesän lavastuksen rakenteita, kuitenkin niin että lavastus tuntuu täysin uudelta. Päädyin hyödyntämään hieman muokattuna aiemman produktion isot seinäelementit pohjaksi suurelle määrälle printtipintaa.
Löydettyäni lavastuksen visuaalisen ratkaisun minun oli saatava jostain itse kuvamateriaali printtejä varten. Tämä osoittautui monimutkaisemmaksi kuin olin kuvitellut. Sopivaa kuvamateriaalia ei ollut saatavilla. Niinpä haastoin itseni luomaan materiaalin, oli saatava aineisto vaaleanpunaiseksi pilvimaailmaksi sekä RetroSci-Fi-kaupungiksi.
Kun katsoo Törnävän kesäteatterin lavastusta, ei välttämättä ala ensimmäisenä pohtia, mitenköhän tuo kuvamateriaali on syntynyt. Sen takana on kuitenkin paljon uuden oppimista, kokeilua, yritystä ja erehdystä. Ja onnistumista!
Olymposvuorta kehystävän pilvimaailman luomiseksi etsin tavan käyttää 3D-maailmassa pilviä, joille annoin tekstuurit. Asettelin pilvet haluamiini asemiin, loin niihin valojen suunnat ja renderöin ne (renderöinti tai hahmonnus tarkoittaa tiettyjen kappaleiden tai kuvien esittämistä näytöllä). Kun olin saanut riittävää materiaalia 3D-mallista, jatkoin työskentelyä kuvankäsittelyohjelmassa. Halusin luoda pilviin littanan pohjakuvan lisäksi kolmiulotteisuutta luomalla lisäpilviä eri tasoihin. Lisäksi pyrin luomaan pilviin vaikutelman keskeltä tulevasta kultaisesta valosta sekä lavastuksessa alapuolella sijaitsevasta RetroSci-Fi-maailmasta hehkuvan sinisen valon. Näiden tavoitteiden yhdistäminen lopullisen tulostettavan materiaalin luomista varten ei käynyt helposti… saati nopeasti.
RetroSci-Fi-maailmaa varten mallinsin 3D-kaupungin, taustavuoret ja takana hehkuvan auringon. Renderöin tarpeellisen materiaalin kuvankäsittelyä varten ja jatkojalostin kuvaa useiden erilaisten renderöityjen kuvien avulla. Haastavinta oli saada sopiva syvyysvaikutelma istumaan lavastuksen kaupunkikuvan muotoihin – tuleehan kuvan toimia eri puolilla lavastusta kokonaisuutena.
Kolmas haaste oli luoda klassisia pylväitä erilaisin tekstuurein. 3D-mallissa loin pinnoille erilaisia tekstuureita, kiiltoa ja valo-ominaisuuksia. Pylväiden asettelulla 3D-maailmassa ja perspektiivejä hyödyntämällä sain vaikutelman liioitellusta perspektiivistä, jossa pylväät ikään kuin loittonevat keskipisteestä ulospäin. Tämä kaikki oli luotava 3D-mallissa ennen renderöidyn materiaalin jatkotyöstämistä kuvankäsittelyohjelmassa.
Kaikkiaan printtimateriaalin luominen oli hurjan työläs ja aikaa vievä projekti, mutta palkitseva ja kaiken vaivan arvoinen. Näyttämökuvan suhteen pääosin kaikki tavoitteeni onnistuivat toivomallani tavalla. Kiitos myös yhteistyökumppanillemme I-printille, josta sain opastusta esimerkiksi tulostettujen levyjen automatisoidun leikkauksen aineiston luomiseksi.
JUHO LINDSTRÖM
lavastussuunnittelija
Samasta aiheesta
Pvm | Esitys | Näyttämö | |
---|---|---|---|
13.02.2025 klo 1815 | Piina | Elissa-Studio | Osta liput |
14.02.2025 klo 1200 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
14.02.2025 klo 1800 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
14.02.2025 klo 1815 | Piina | Elissa-Studio | Osta liput |
15.02.2025 klo 1300 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
15.02.2025 klo 1315 | Piina | Elissa-Studio | Osta liput |
15.02.2025 klo 1815 | Piina, K-18 | Elissa-Studio | Osta liput |
15.02.2025 klo 1900 | Club For Five 25 v -kiertue | Alvar-sali | Osta liput |
19.02.2025 klo 1800 | Veljeni Leijonamieli, Ensi-ilta | Alvar-sali | Osta liput |
20.02.2025 klo 1800 | Veljeni Leijonamieli | Alvar-sali | Osta liput |
Vastaa