Teatterin verkkolehti

|

Tiedote / Blogi / Video / Podcast / Oppimateriaali

Oppimateriaali

Tehtäväpaketti: Peppi Pitkätossu

16.11.2020

Edessäsi on tieto- ja tehtäväpaketti, joka on suunnattu erityisesti alakouluikäisille lapsille. Tehtäviä on laidasta laitaan ja olen yrittänyt miettiä, että tehtävät linkittyisivät aina johonkin oppiaineeseen ja lisäksi niistä tulisi vähän laajempia oppimiskokonaisuuksia. Oppiaineet, joiden tunneilla tehtäviä voi käsitellä, ovat äidinkieli, kuvaamataito, käsityöt ja ilmaisutaito. Voi toki käsitellä muissakin oppiaineissa, mutta noihin oppiaineisiin tehtävät liittyvät ihan suoraan.

Olen myös niputtanut kokonaisuuksia yhteen. Esimerkiksi tehtävät, jotka tehdään käsitöissä ja kuvaamataidon tunneilla, ovat jatkokäytössä sitten äidinkielen tunneilla jne.

Paketista löytyy myös pieniä tietoiskuja muutamista tärkeistä henkilöistä ja teatteriammateista.

Paketin tarkoitus on myös syventää katsojakokemusta teatterimme Peppi Pitkätossu -esityksestä. On rikkaampaa, kun kokemus on muutakin, kuin pelkästään katsomossa istuminen.

Antoisia hetkiä tehtävien parissa!

JELENA JOKELIN-MUILU

 

Kuvataide + käsityöt

Tehtäväpaketit
1. Pahvinuket

kuvataide

Rakentakaa pahvista paperinuket (hahmot Peppi Pitkätossusta), jotka liimataan esimerkiksi pilleihin tai jäätelötikkuihin. Hahmot voivat olla kirjahahmojen kopioita tai lapset voivat luoda ihan uuden hahmon seikkailemaan teoksessa. Nukkeja voi tehdä niin monta kuin haluaa/ehtii/innostusta riittää.

Tarvikkeet: Grillitikut/jäätelötikut/pillit, pahvia, värejä, kankaita, liimaa, kyniä, sakset.

Tehtäväpaketit
2. Roolivaatteet Pahvinukeille

kuvataide

A) Suunnitelkaa tai piirtäkää paperinukeille roolivaatteita. Yhdellä roolihenkilöllä voi olla useampikin vaatekerta. Tai voi ajatella vaikka tähän tapaan: Arkivaatteet, juhlavaatteet, yöasu, työvaatteet, uikkarit, ulkovaatteet, kengät…

käsityöt

B) Nukeille voi tehdä roolivaatteita myös kankaista ompelemalla. Voi kutoa myös vaikka pieniä kaulaliinoja, pipoja yms.

Tehtäväpaketit
3. Maisemamaalaus

kuvataide

Tehkää kartongille maisemamaalaus (metsä, puisto, koulu, tori, Huvikumpu ja sen puutarha… se voi olla mitä vain). Kuvan voi joko maalata, tai sitten ihan tehdä värittäen ja piirtäen. Maisema toimii sitten taustana pienille nukketeatteriesityksille.

Tarvikkeet: Kartonkeja, vesivärejä, värikyniä, kyniä.

Tehtäväpaketit
4. Täytekakku

kuvataide

Nyt sinä saat suunnitella Pepille ikioman, täydellisen täytekakun! Ja se voi sitten olla ihan mitä tahansa, tässä vain mielikuvitus ja kekseliäisyys ovat rajana!

Ota kartonki ja leikkaa se kerroskakun muotoiseksi. Sen jälkeen voit joko piirtää koristelut tai askarrella ne erivärisistä kartongeista ja materiaaleista. Mitä koulusta nyt löytyykään tätä tarkoitusta varten. Valmiit kakut voi sitten ripustaa luokan seinälle hienoksi näyttelyksi.

Tarvikkeet: Kartonkeja, vesivärejä, värikyniä, kyniä.

 

Äidinkieli

Tehtäväpaketit
1. Lukutehtävä: Peppi Pitkätossu

äidinkieli

Lukekaa tunnilla yhdessä Peppi Pitkätossu. Jokainen voi vuorollaan lukea pätkän ääneen, niin tulee lukukokemusta ja tulee yhdessä luettua.

Tehtäväpaketit
2. Tietokilpailu

äidinkieli

Kilpailuun voisi osallistua pareittain, niin kaveri voi muistaa paremmin. Tämän kilpailun voi suorittaa vasta, kun Peppi Pitkätossu on luettu.

  1. Missä Pepin isä on?
  2. Mikä on Pepin lemmikkiapinan nimi?
  3. Mikä on Pepin hevosen nimi?
  4. Millä tavalla Peppi tykkää nukkua sängyssään?
  5. Minkä nimiset on Pepin uudet ihmisystävät?
  6. Miksi poliisit tulevat tapaamaan Peppiä?
  7. Miksi sinun mielestäsi Peppi on välillä myös surullinen?
  8. Voittaako Peppi sirkuksessa maailman vahvimman miehen?
  9. Miten Peppi pärjää koulussa?
  10. Millä Peppi saa ostettua itselleen ruokaa?

Tehtäväpaketit
3. Kirjoitustehtävä:
Päiväni Peppi Pitkätossun maisemissa

äidinkieli

Pyydä lapsia valitsemaan sadusta hahmo, joka muistuttaa itseä jollain tapaa. Kirjoitustehtävän ohjeistus lapsille voisi mennä kutakuinkin näin:

Kirjoitusharjoitus on täysin vapaamuotoinen ja voit aivan vapaasti leikitellä ajatuksella siitä, millainen hahmo olisit ja mitä päivän aikana tekisit. Voit valita päähenkilöksi tarinaasi myös suoraan jonkun kirjassa olevan hahmon. Saat kirjoittaessasi täysin vapaasti keksiä mitä tahansa, kyseessä on päivä jolloin aivan kaikki on mahdollista ja mitään normaalimaailman rajoituksia ei ole. Tässä kirjoitusharjoituksessa ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, määrittelet täysin itse, mitä haluat tapahtuvan ja kuka haluat olla!

Apukysymyksiä tarinan kirjoittamiseen:

  1. Missä ja miten heräät?
  2. Millainen ilma ulkona on?
  3. Mitä syöt aamupalaksi/mistä löydät aamupalaa?
  4. Mitä puet päällesi?
  5. Mitä tai ketä tulee vastaasi?
  6. Mitä teet?
  7. Miten liikut? Laivalla, ratsain, juosten, kävellen, hiipien, kontaten, lentäen tai jollain muulla tavoin?
  8. Mitä päivän aikana tapahtuu?
  9. Miten muut sinuun reagoivat?
  10. Oletko hyvis vai pahis?
  11. Illalla kun käyt nukkumaan, missä nukut?
  12. Onko seurassasi muita?
  13. Ennen nukahtamista mietit kulunutta päivää. Millaista oli olla tämä hahmo?
  14. Mitä muita ajatuksia mielessäsi liikkuu?

Kysymykset ovat vain kirjoittamisen tueksi, eikä niihin toki ole pakko vastata kaikkiin tai niitä ei toki ole pakko käyttää ollenkaan, jos tekstiä syntyy ihan ilmankin. Varatkaa kirjoittamiseen tarpeeksi aikaa, jotta luovuus pääsee valloilleen.

 

Ilmaisutaito

Tehtäväpaketit
1. Luottamustehtävä

ilmaisutaito

Leikkijöistä valitaan vuorollaan aina yksi Pepiksi ja yksi hänen ystäväkseen. Pepin näkö estetään peittämällä silmät huivilla. Muut leikkijät tekevät esteradan – itsestään ja vaikkapa tyynyistä sekä vaatemytyistä – Pepin kulkureitin varrelle.
Ystävä ohjaa sanallisesti Pepin reitin läpi! Ystävä kertoo, montako askelta Pepin pitää kulloinkin ottaa ja mihin suuntaan, jotta pääsisi kiertämään esteet ja kulkemaan reitin maaliin asti.

Leikki on hauska luottamuskoetin jo sinällään, mutta siitä voi tehdä myös kilpailun. Pepit ystävineen kilpailevat siitä, kuka pareista suorittaa reittinsä puhtaimmin, eli törmäämättä esteisiin. Jos törmää esteeseen tai astuu sen päälle, saa aina miinuspisteen. Vähiten miinuksia saanut on silloin voittajapari.

Kilpailumittariksi käy myös nopein suoritus. Tällöin esteiden koskettamisesta annetaan sakkosekunteja. Leikin ohjaaja mittaa aikaa ja merkitsee kunkin parin ajat ylös. Aikoja mitattaessa radan pitäisi tietenkin olla sama kaikille. Parit voisivat vaikkapa odottaa vuoroaan jossakin toisessa huoneessa, jotta eivät näkisi rataa etukäteen.

Tarvikkeet: Tyynyjä, pehmeitä vilttejä yms. esteiksi.

Tehtäväpaketit
2. Näyteltävät sana-arvoitukset

ilmaisutaito

Jaa lapset kahteen joukkueeseen. Ideana on, että joukkueet vuoronperään näyttelevät toisilleen sanoja, joita sitten aina toinen joukkue yrittää arvata. Arvauksesta saa aina pisteen. Pelin loputtua enemmän pisteitä kerännyt joukkue voittaa. Peliä voi pelata myös niin, että joukkueesta aina yksi menee näyttelemään, jolloin molemmilla joukkueilla on mahdollisuus kerätä pisteitä yhtä aikaa. Kisailusta tulee yleensä todella hauskaa, kun joukkueet alkavat kiihtyä ja huutaa kilpaa.

Tarvikkeet: Pieniä pahvilappuja, joihin opettaja kirjoittaa näyteltävät sanat valmiiksi.

Sanoja näyteltäväksi (kaikki sanat on kerätty Pepistä):

AURINKO, ISÄ, KULTAKOLIKKO, ÄITI, NÄLKÄ, SYÖDÄ, RIKAS, KÄVELLÄ, PELÄTÄ, KUOLLA, LAHJA, KUMARTAA, ITKEÄ, HEVONEN, APINA, KAVERI, OPETTAJA, SIRKUSPELLE, VOIMAMIES, KÄDENVÄÄNTÖ, TÄYTEKAKKU, POLIISI, MERIMIES

Tehtäväpaketit
3. Pitkätossu-salaatti

ilmaisutaito

Jaa lapset kahteen joukkueeseen. Ideana on, että joukkueet vuoronperään näyttelevät toisilleen sanoja, joita sitten aina toinen joukkue yrittää arvata. Arvauksesta saa aina pisteen. Pelin loputtua enemmän pisteitä kerännyt joukkue voittaa. Peliä voi pelata myös niin, että joukkueesta aina yksi menee näyttelemään, jolloin molemmilla joukkueilla on mahdollisuus kerätä pisteitä yhtä aikaa. Kisailusta tulee yleensä todella hauskaa, kun joukkueet alkavat kiihtyä ja huutaa kilpaa.

Tarvikkeet: Tuoleja sama määrä kuin oppilaita. Pienet laput, joissa lukee roolihenkilön nimi. Ainakin siis kaksi samannimistä lappua.

Käytettäviä roolihenkilöitä:

Peppi, Tommi, Annika, herra opettaja, rouva Mielonen, rouva Ryöppyvaara, Carmencita, Jymy-Juntunen, Adolf, Juppe, Kukkanen, Jeppe, Marianne-äiti, herra Tossavainen

 

Tehtäväpaketit
4. Peppi ja kiltit lapset

ilmaisutaito

Yksi leikkijöistä aloittaa Peppinä, muut ovat kilttejä lapsia. Peppi menee leikkitilan toiseen päähän, lapset toiseen. Lapset keksivät yhdessä jonkun aiheen, mitä esittävät. Sitten he astelevat Pepin eteen, noin kahden metrin päähän, ja tervehtivät häntä:

Hyvää päivää, Peppi Pitkätossu.

Peppi vastaa:

Hyvää päivää, kaikki kaverini. Mitäs te olette tänään tehneet?

Silloin lapset alkavat esittää keksimäänsä aihetta pantomiimina, esimerkiksi uimahyppyjä. Kun Peppi on arvannut aiheen oikein, lapset kirmaavat karkuun ja Peppi heidän peräänsä. Peppi yrittää saada lapset kiinni koskettamalla heitä. Kiinnisaaduista tulee Pepin heimolaisia ja hekin yrittävät ottaa vielä vapaita lapsia kiinni.

Leikki loppuu, kun kaikki on saatu kiinni. Seuraavaksi Pepiksi kruunataan viimeiseksi kiinni jäänyt leikkijä.

 

Lataa tehtäväpaketti

Voit ladata Peppi Pitkätossu -tehtäväpaketin opetuskäyttöön tulostettavana PDF-tiedostona.

Lataa PDF

2,5 Mt

Ohjelmistossa

Peppi Pitkätossu

Lisää kommenttisi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Seuraavat esitykset

PvmEsitysNäyttämö
13.02.2025 klo 1815 Piina Elissa-Studio Osta liput
14.02.2025 klo 1200 SEILI Alvar-sali Osta liput
14.02.2025 klo 1800 SEILI Alvar-sali Osta liput
14.02.2025 klo 1815 Piina Elissa-Studio Osta liput
15.02.2025 klo 1300 SEILI Alvar-sali Osta liput
15.02.2025 klo 1315 Piina Elissa-Studio Osta liput
15.02.2025 klo 1815 Piina, K-18 Elissa-Studio Osta liput
15.02.2025 klo 1900 Club For Five 25 v -kiertue Alvar-sali Osta liput
19.02.2025 klo 1800 Veljeni Leijonamieli, Ensi-ilta Alvar-sali Osta liput
20.02.2025 klo 1800 Veljeni Leijonamieli Alvar-sali Osta liput

Katso aikataulut