Oppimateriaali
26.9.2017
Edessäsi on tieto- ja tehtäväpaketti, joka on suunnattu erityisesti yläkoulu- ja lukioikäisille nuorille. Tehtäviä voi kuitenkin tehdä aivan hyvin myös aikuisryhmät, kuten työyhteisöt virittäytyessään esitystunnelmaan.
Tehtäviä ja tietoa on laidasta laitaan ja toivottavasti ne tulevat osaltaan syventämään katsojakokemusta esityksestämme. Tehtävät on pyritty linkittämään aina tiettyyn oppiaineeseen. Oppiaineet, joiden tunneilla tehtäviä voi käsitellä, ovat äidinkieli, kuvataide, historia, maantiede, psykologia, englanti, liikunta ja ilmaisutaito. Voi toki käsitellä muissakin oppiaineissa, mutta noihin oppiaineisiin tehtävät liittyvät ihan suoraan.
Tämä paketti on tehty oheistuotteeksi esitykselle, jotta vierailusta tulisi kokonaisvaltainen kulttuurikokemus ja aihetta pääsisi tutkimaan myös syvemmällä tasolla.
On rikkaampaa, kun kokemus on muutakin, kuin pelkästään katsomossa istuminen.
Antoisia hetkiä tehtävien parissa!
JELENA JOKELIN-MUILU
äidinkieli • kirjallisuus
Yhdistä kirjailija oikeaan teokseen.
Alexandre DumasArthur Conan DoyleBram StokerRobert Louis StevensonFrederick ForsythTom ClancyWilliam GibsonThomas HarrisRobert BlochDan Brown |
ShakaaliPunaisen lokakuun metsästysMona LisaPsykoUhrilampaatMonte Criston kreiviDraculaDa Vinci -koodiTohtori Jekyll ja Mr. HydeSherlock Holmes
|
äidinkieli • englanti
Arvostelu on mielipidekirjoitus, joten se on omakohtainen ja subjektiivinen mutta aina perusteltu. Arvostelun tehtävä on antaa palautetta tekijöille, mutta etenkin sen täytyy palvella yleisöä. Voit itse miettiä, missä arvostelusi julkaistaisiin, koska kohderyhmä vaikuttaa arvostelun sisältöön. Muista esitellä teos ja sen tekijät arvostelun alussa. Kirjoita arvostelusi niin, että oma äänesi kuuluu. Tuo näkemyksesi esille pitkin matkaa, älä kasaa niitä yhteen kohtaan. Sopiva laajuus on 300–400 sanaa. Otsikoi arvostelusi. Myös sen, joka ei tunne teosta, täytyy pystyä ymmärtämään arvostelusi.
äidinkieli • psykologia
Mitä on moraali ja miten se ilmenee? Pohditaan, millaisia moraaleja on olemassa? Miten moraali kehittyy ihmiselle? Onko kaikilla sama moraali? Pohditaan esimerkkejä. Mitä on moralisointi? Mikä on moraalin opettamisen ja moralisoinnin ero? Moralisoidaanko Murhaloukku-näytelmässä? Etsitään eroja ja pohditaan esimerkkejä.
äidinkieli • psykologia • ilmaisutaito
Tarvitseeko esityksellä tai tarinalla olla opetus? Millaisia niitä voi olla? Etsikää esimerkkejä.
Tunnistakaa jonkin yhdessä katsotun (tai tiedetyn) elokuvan opetus. Keskustelkaa ensin opetuksesta ja katsokaa sitten elokuva yhdessä.
Miten katsomiskokemukseen vaikuttaa ennakkokäsitys tarinasta ja sen opetuksesta? Keksikää opettavaisia tarinoita ja tehkää niistä esityksiä.
englanti
Murhaloukussa kirjailija kirjoittaa näytelmää. Seuraavassa tutustumme teatteritermistöön sekä suomeksi että englanniksi.
Muutama sana trilleristäTrilleri on kirjallisuuden ja elokuvataiteen tyylilaji, jonka kerronta keskittyy jännityksen luomiseen ja sen ylläpitämiseen. Trillerin synonyymejä ovatkin jännityselokuva ja jännitysromaani. Trillerin alatyyppilajeja ovat muun muassa poliittinen trilleri ja psykologinen trilleri. Useimmiten trilleri kuitenkin sekoittuu muiden lajityyppien ja alalajityyppien kanssa. Tunnettuja trillerikirjoja ovat muun muassa Dan Brownin Da Vinci-koodi (2003) ja Eoin Colferin Artemis Fowl. Tunnettuja trillerielokuvia ovat muun muassa Uhrilampaat ja Psyko. Jännityskirjallisuus jaetaan Kaunokin (kaunokirjallisuuden asiasanasto) mukaan eri alalajeihin:
|
liikunta • ilmaisutaito
Miettikää ensin millä kaikella voisi tehdä murhan. Käyttäkää mielikuvitustanne ja valitkaa aseiksi nimenomaan kaikkea muuta, kuin millä oikeasti voisi tappaa. Vessanpönttö, omena, puhelin, kaukosäädin, kirja, keittiöjakkara, kynttilä, suodatinpussi, tyhjä vessapaperirulla… Eli aseet voivat olla ihan mitä tahansa. Sen jälkeen pareittain esitätte ryhmälle, miten esineellä tappaisitte ja toinen sitten uhrina esittää mitä järjettömimmän tavan kuolla kyseiseen esineeseen. Mitä järjettömämpi, sen parempi. Myös asento, mihin kuolee, on tärkeää.
Päivitetty versio vanhasta Hedelmäsalaatti-leikistä.
Seuraavassa on lista sanoista, joita esiintyy Murhaloukku-näytelmässä.
tikari, kirves, suudelma, käsikirjoitus, uhri, kipu, vanha, kirjailija, vaimo, täysikuu, kirjoituspöytä, käsiraudat, avain, asianajaja, tuska
Opetelkaa muistamaan sanat ensin yhdessä. Tämän jälkeen ryhmänohjaaja kuiskaa aina kahdelle ihmiselle saman sanan. Leikkijöitä olisi siis hyvä olla parillinen määrä, jotta jokaiselle löytyisi sanapari.
Laittakaa tuolit isoon ympyrään, niin isoon että niiden keskellä on tilaa juosta. Tuoleja pitää olla yksi vähemmän kuin leikkijöitä. Yksi asettuu keskelle seisomaan, muut istuvat tuoleihin. Keskellä olija alkaa yksitellen luetella annettuja sanoja (paitsi omaa sanaansa). Kun istuja kuulee oman sanansa, pitää hänen välittömästi nousta ja mahdollisimman nopeasti vaihtaa paikkaa sen parin kanssa, joka on saanut saman sanan itselleen. Keskellä olija yrittää tietenkin varastaa vapautuneen paikan itselleen. Kun keskellä olija huutaa ”MURHALOUKKU”, on kaikkien noustava ja vaihdettava paikkaa.
Varokaa törmäyksiä ja sekasortoa!
Improvisaatiokohtaus 4 hengelle.
Roolit: Isä, äiti ja kaksi lasta (vähän vanhempia lapsia jo, lukioiässä ehkä)
Idea on siis yksinkertainen. Valitsette roolit. Näyttämölle pöytä ja 4 tuolia. Kaiken muun keittiöön liittyvän voi kuvitella (jääkaappi, tiskipöytä jne.)
Luokaa ensin peruskohtaus ja selkeä alku. Aamu valkenee ja perhe kokoontuu aamiaiselle. Älkää tulko näyttämölle kaikki yhtä aikaa. Ensin ihan perusaamua huomenentoivotuksineen ja keskusteluineen. Katsokaa mihin tilanne teitä johtaa. Tärkeää on, että ette sovi etukäteen, kuka murhaa ja kenet. Antakaa tilanteen viedä teidät siihen. Murha voi tapahtua myös täydellisen yllättäen, niin sanotusti ihan puskista. Tavoite on, että kohtauksen lopussa tapahtuu murha. Kun murha on tapahtunut, ryhmänohjaaja pysäyttää kohtauksen hetkeksi PAUSE kuvitteellisella kaukosäätimellä. Näyttelijät jäävät paikoilleen. Yleisö pohtii ääneen kohtaukselle jatkoa. Kuka tekee ja mitä. Miten roolit reagoivat, miten tilanteen ratkaisevat, että kohtaus saadaan päätökseen. Kun asiat on sovittu ja rooleille on selvä, miten kohtaus viedään loppuun, ryhmänohjaaja painaa kaukosäätimestä PLAY ja kohtaus näyttämöllä jatkuu annettujen ohjeiden mukaan.
kuvataide
Suunnittele näytelmästä juliste. Voit tehdä sen käsin piirtäen tai vaihtoehtoisesti tietokoneella.
maantiede • historia
Ota selvää, millainen oli Westport Conneticut ennen, 1970-luvulla, aikana jolloin Murhaloukku-näytelmä ilmestyi.
Vertaile, kuinka asiat ovat muuttuneet vuosikymmenien aikana. Onko ollut asioita, jotka ovat vuosien saatossa hävinneet kokonaan?
Tiesitkös tätä?Kuuluisa näyttelijä ja ohjaaja Paul Newman meni toisiin naimisiin näyttelijä Joanna Woodwardin kanssa vuonna 1958 ja he omistivat 15 eekkerin kokoisen maatilan Westport Conneticutissa, jossa myös kasvattivat kolme tytärtään. Paul Newman kuoli kotitilallaan perheensä ympäröimänä vuonna 2008. |
Yhdistä elokuva oikeaan näyttelijään.
HypnotisoijaThe CommuterUhrilampaatBlack SwanSeitsemänMementoThe MachinistSalaisuus pinnan allaNumero 23Panic RoomHoursHide and SeekKuudes aistiSuljettu saariPaha aavistus |
Michelle PfeifferJodie FosterRobert De NiroLeonardo DiCaprioJim CarreyPaul WalkerChristian BaleMikael PersbrandtNatalie PortmanAnthony HopkinsBruce WillisBrad PittLiam NeesonGuy PearceSandra Bullock |
Kirjoittakaa vastauksista yhteenveto ja lähettäkää osoitteeseen jelena.jokelin-muilu@seinajoki.fi
Tehtävä 1: Trillerivisa
Alexandre Dumas – Monte Criston kreivi, Arthur Conan Doyle – Sherlock Holmes, Bram Stoker – Dracula, Robert Louis Stevenson – Tohtori Jekyll ja Mr Hyde, Frederick Forsyth – Shakaali, Tom Clancy – Punaisen lokakuun metsästys, William Gigson – Mona Lisa, Thomas Harris – Uhrilampaat, Robert Bloch – Psyko, Dan Brown – Da Vinci-koodi
Tehtävä 5: Teatteritermistöä
näyttämö = stage, kuiskaaja = usher, ohjaaja = director, ensi-ilta = opening night, vuorosanat = lines, henkilöhahmo = character, käsikirjoitus = script, näytös = act, harjoitus = rehearsal, näyttelijä = actor, tapahtumapaikka ja -aika = setting, vuoropuhelu = dialogue, pantomiimi = pantomime, yleisö = audience, näyttelijät/henkilöt = cast, näytelmäkirjailija = playwright, esitys = performance, ääniefektit = sound effect, esityspaikka = venue, näyttämömestari = stage manager, tuotanto = production; esirippu = curtains, kohtaus = scene, puvustus = costumes, esitys = show
Tehtävä 9: Kuuluisat trillerit ja näyttelijät
Hypnotisoija – Mikael Persbrandt, The Commute r- Liam Neeson, Uhrilampaat – Anthony Hopkins, Black Swan – Natalie Portman, Seitsemän -Brad Pitt, Memento – Guy Pearce, The Machinist – Christian Bale, Salaisuus pinnan alla – Michelle Pfeiffer, Numero 23 – Jim Carrey, Panic room – Jodie Foster, Hours – Paul Walker, Hide and Seek – Robert de Niro, Kuudes aisti – Bruce Willis, Suljettu saari – Leonardo diCaprio, Paha aavistus – Sandra Bullock
Lataa tehtäväpakettiVoit ladata Murhaloukku-tehtäväpaketin opetuskäyttöön tulostettavana PDF-tiedostona. 0,9 Mt |
Samasta aiheesta
Pvm | Esitys | Näyttämö | |
---|---|---|---|
07.02.2025 klo 1800 | Eikä yksikään pelastunut | Alvar-sali | Osta liput |
08.02.2025 klo 1300 | Eikä yksikään pelastunut | Alvar-sali | Osta liput |
08.02.2025 klo 1800 | Eikä yksikään pelastunut | Alvar-sali | Osta liput |
13.02.2025 klo 1815 | Piina | Elissa-Studio | Osta liput |
14.02.2025 klo 1200 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
14.02.2025 klo 1800 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
14.02.2025 klo 1815 | Piina | Elissa-Studio | Osta liput |
15.02.2025 klo 1300 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
15.02.2025 klo 1315 | Piina | Elissa-Studio | Osta liput |
15.02.2025 klo 1815 | Piina, K-18 | Elissa-Studio | Osta liput |
Vastaa