Oppimateriaali
12.4.2017
TaustaksiJyrki Nurmi kirjoittaa Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -romaaniin kirjoittamassaan esipuheessa (1996), että Linnan teokselle oli 1950-luvulla tilaus historiantutkimuksen jättämässä aukossa. Olivathan esimerkiksi sisällissodan kokemukset aikalaisilla vielä tuoreessa muistissa, mutta aihe oli toistaiseksi ollut liian arka käsiteltäväksi. Toisaalta Nurmi muistuttaa, että nykylukijalle historiallisen klassikon merkitys on toinen. Se ei ole vain paluuta henkilökohtaiseen menneisyyteen vaan sen merkityksellistämistä: ”kuinka koettu mutta muistin varassa elävä menneisyys muuttuu historiaksi, mytologisoituu ja lopulta muuttuu yhteiseksi kokemukseksi.” Historiankirjoituksena Linnan trilogiaa ei voi pitää, koska se sekoittaa todellista ja kuviteltua. (Katso myös blogipostaus: Täällä se tapahtui Seinäjoen kaupunginteatterin sivuilta.) Kuitenkin sen voi määritellä lajityypiltään historialliseksi romaaniksi. Nurmen mukaan Linnan historialliselle romaanille ovat tyypillisiä seuraavat piirteet: 1. Teos sijoittuu historialliseen murrosvaiheeseen, jossa keskeistä on konflikti. 2. Teoksessa on myyttisiä tarinoita ja hahmoja, joiden keskeisin lähde on Raamattu. 3. Teos käyttää aineksinaan suomalaista kirjallista menneisyyttä, mutta intertekstuaaliset viittaukset luovat uusia merkityksiä teokseen. 4. Teoksen keskiöön nousee kyläläisten arki, ja nimenomaan kyläyhteisö antaa äänensä sekä paikkakunnan että historian tapahtumille. 5. Historia, myyttinen, kirjallinen ja kansanomainen luovat romaaniin erilaisia aikatasoja. Historia saa asiat muuttumaan, myyttiset asiat toistuvat, kansanomainen aika muuttuu ihmisten mukana hitaasti, ja viittaukset kirjallisuuteen muuttavat käsitystä suomalaisesta kansasta. 6. Teos auttaa ymmärtämään ihmisten erilaisia ajatustapoja, ja sitä kautta se auttaa ymmärtämään historian murrosvaiheita, erityisesti vuoden 1918 tapahtumia. |
Lataa tehtäväpakettiVoit ladata Täällä Pohjantähden alla -oppimateriaalin opetuskäyttöön tulostettavana PDF-tiedostona. 1 Mt |
MARIKA KESSELI
äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, Lappeenrannan lyseo
ELENA KOTALA
kuvataideopettaja, Herttoniemen yhteiskoulu
EVELIINA VENTELÄ
äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, Herttoniemen yhteiskoulu
Samasta aiheesta
Pvm | Esitys | Näyttämö | |
---|---|---|---|
18.10.2024 klo 1900 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
19.10.2024 klo 1300 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
19.10.2024 klo 1800 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
25.10.2024 klo 1700 | Teetä ja lämpiöelämää | Elissa-katsomo, numeroimaton | Osta liput |
25.10.2024 klo 1900 | SEILI, (tuoksuton näytös) | Alvar-sali | Osta liput |
26.10.2024 klo 1300 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
26.10.2024 klo 1800 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
29.10.2024 klo 1815 | Eikä yksikään pelastunut, teosesittely ja avoin harjoitus | Alvar-sali | Osta liput |
01.11.2024 klo 1300 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
01.11.2024 klo 1900 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
Vastaa