Blogi
12.10.2017
Lääketieteen lisensiaatti ja filosofian maisteri Matti A. Miettinen otti 70-80-lukujen vaihteessa vastaan erittäin arkaluonteisen haasteen.
Matti A. Miettinen ryhtyi tutkimaan uskonnollisia ihmeparantumisia ja parantamista saatuaan virikkeen saarnaaja Niilo Yli-Vainion (1920 -81) julkisesta esiintymisestä parantajana. Tuloksena tutkimuksesta on vuonna 1990 Tampereen yliopistossa julkaistu väitöskirja Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta. Kirkon tutkimuskeskus julkaisi Miettisen väitöskirjan samana vuonna.
Miettinen otti keväällä 1980 yhteyttä saarnaaja Niilo Yli-Vainioon. Hän lupasi kannattaa ja auttaa tutkimusta. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mistä uskonnollisessa parantamistoiminnassa oli kysymys.
Tutkija jakoi Yli-Vainion kokouksissa Oulu-Joensuu-linjan eteläpuolella kesän 1980 kuluessa 2000 kyselylomaketta. Kokouksen järjestäjien mukaan noissa herätyskokouksissa kävi noin 18 000 henkilöä. Toki samat henkilöt kävivät useissa kokouksissa, joten on vaikea arvioida, kuinka monta eri henkilöä kokouksissa kävi.
Lomakkeessa kysyttiin, mistä kaikista sairauksista, vioista, vammoista, vaivoista ja oireista henkilö tuntee parantuneensa.
Lomakkeen palautti 744 henkilöä. Seuranta-aikana todettiin yhteensä 23 varmaa kuolemantapausta, joista kolme teki itsemurhan ja kahdeksan kuoli siihen sairauteen, josta ilmoitti parantuneensa. Osaa kyselyn palauttaneista ei tavoitettu, ja osa ilmoitti olevansa terveitä. Tarkemmin selvitettäviksi jäi 611 vastausta.
Lomakkeessa kysyttiin, mistä kaikista sairauksista, vioista, vammoista, vaivoista ja oireista henkilö tuntee parantuneensa. Jatkotiedustelussa vastaajalta kysyttiin sen hetkistä vointia ja pyydettiin tutkijan käyttöön sairauskertomusasiakirjoja. Seuraava jatkotiedustelu tehtiin kolme vuotta myöhemmin.
Tutkittavista 73 prosenttia oli naisia ja 27 prosenttia miehiä. Keski-ikä oli 40,6 vuotta. Kaupungissa asui noin 70 prosenttia ja loput maaseudulla tai taajamassa. Ammattinsa ilmoittaneista voidaan todeta, että tutkittavat edustivat koko suomalaista yhteiskuntaa.
Vastanneiden enemmistö 42 prosenttia ilmoitti osallistuneensa Yli-Vainion kokouksiin vähintään 2-3 kertaa. Tutkija kertoo päätelleensä, että valtaosa kokouksiin osallistuneista oli vakituisia helluntaiseurakunnan jäseniä ja kokouksissa kävijöitä.
Yhteenvedossa Miettinen toteaa, että tunnelma kokouksissa oli emotionaalisesti kohonnut ja jännittynyt, toiveitten ja odotusten täyttymiselle altistunut. Vastanneista 32 prosenttia ilmoitti kaatuneensa vähintään kerran, 22 prosenttia useammin kuin kerran. 46 prosenttia ei ollut kokenut kaatumista.
Parantuminen oli osanottajille toissijainen asia. Uskon syntyminen ja vahvistuminen ja tämän merkiksi tulkittavat kokemukset olivat osanottajille tärkeämpiä.
Ihmeparantumisen käsitteen muodostuminen ei kuitenkaan johdu yksinomaan uskonnollisten yhteisöjen jäsenistä ja heidän kasvatustaustastaan, vaan myös yhteisön opetuksen korostuksesta.
Jos parantumiselle asetetaan erityinen merkitys ja painotus, elämyksiä myös syntyy. Tämä on välttämätöntä myös sosiaalisesta näkökulmasta, koska se on eräs yhteisöön hyväksytyksi tulemisen edellytys.
Lääketieteellisesti ei siis todettu tapahtuneen toimintaan yhdistettävää parantumista, parantumisihmeistä puhumattakaan. Toisaalta oli kysymys tavanomaisen, luonnollisen parantumisen kausaalisesta ja intentionaalisesta uskonnollisesta tulkinnasta, toisaalta subjektiivisesta parantumisen elämyksestä. Tulkinta perustuu maailmankatsomukseen.
Parantumisen elämykseen nähden voidaan kysyä, miksi toisille parantamiskokouksiin osallistuneille syntyi parantumisen elämys, toisille ei. Selvitystä kysymykseen pyrittiin hankkimaan testaamalla tutkimukseen osallistuneista valikoidusti ”puhtaita parantujia” ja ”puhtaita pettyjiä” eli henkilöitä, joilla oli vain jompia kumpia kokemuksia ja vertaamalla näitä ryhmiä keskenään.
Persoonallisuuden testiksi valittiin MMPI (Minnesota Multiphasic Personality Inventory).
Psykologiseen tutkimukseen saatiin 456 henkilöä, joista naisia oli 325 ja miehiä 131.
Asianomaiset tulkitsevat nämä elämän fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tarpeet uskonnollisiksi, näkevät niissä Jumalan johdatuksen ja tarkoituksen.
Matti A. Miettinen toteaa tutkimuksensa tiivistelmässä: Ihmisellä ei ole ainoastaan universaalista tarvetta uskoa johonkin, jonka mukaan hän voi elämässään orientoitua, vaan nimenomaan infantiili tarve vaikeuksista selvitäkseen tulla autetuksi, pelastua.
Elämä sinänsä muodostaa rasittavan kokonaisuuteen. Paine keskeisimpien ongelmien ratkaisemiseksi kehittää pelastusjärjestelmän. Tämän järjestelmän toimivuuden osoittamiseksi ja samalla persoonallisuuden integroimiseksi tapahtuu yhtenä osailmiönä uskonnollisen yhteisön opetuksen ehdollistamana ja sosiaalisen yhteisön hyväksymänä uskonnollinen ihmeparantuminen, se pyrkii viime kädessä tekemään yksilön ”terveeksi” tuonpuoleiseen. Parantuminen kuuluu uskonnolliseen järjestelmään, eikä sitä ole mielekästä mitata terveydenhuollon menetelmin.
Miettisen tutkimuksen referoi
RAIMO HAUTANEN
taidekriitikko
Lähde: Matti A. Miettinen: Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta, Kirkon tutkimuskeskus Sarja A Nro 51, 1990.
Samasta aiheesta
Pvm | Esitys | Näyttämö | |
---|---|---|---|
22.03.2025 klo 1300 | Veljeni Leijonamieli | Alvar-sali | Osta liput |
22.03.2025 klo 1315 | Piina | Elissa-Studio | Osta liput |
22.03.2025 klo 1800 | Veljeni Leijonamieli | Alvar-sali | Osta liput |
22.03.2025 klo 1815 | Piina, K-18 | Elissa-Studio | Osta liput |
26.03.2025 klo 1000 | Veljeni Leijonamieli | Alvar-sali | Osta liput |
27.03.2025 klo 1200 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
27.03.2025 klo 1215 | Piina | Elissa-Studio | Osta liput |
27.03.2025 klo 1815 | Piina | Elissa-Studio | Osta liput |
28.03.2025 klo 1200 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
28.03.2025 klo 1800 | SEILI | Alvar-sali | Osta liput |
Vastaa