Blogi

Arvio: Esitystalous räjäyttää rampin

31.10.2016

Taidekriitikko Raimo Hautanen näki Esitystalouden ensi-illan lauantaina 29. lokakuuta. Lue hänen arvionsa.

Harvoin koen teatterissa liukuvani osaksi esitystä. Esitystalous-näytelmän aikana olin pari kertaa vähällä huutaa kommenttejani meneillään olevan luennon tai paneelikeskustelun lomaan. Myös sekaisin olevan Hanna Krohnin (Mia Vuorela) hiplatessa pistooliaan mietin, kuinka pyssyn saisi häneltä turvallisesti pois. Katsomon ja näyttämön välinen seinä kaatui todellakin rymisten.

Huh! Kyllä Seinäjoen kaupunginteatterissa on hyviä näyttelijöitä! Jarno Kuosan huolellinen henkilöohjaus ja varma ote tarinan kuljettelussa saivat irti uskomattoman onnistuneita näyttelijäsuorituksia.

Rami Niittymaa on Jari Sarasvuon -tapainen bisnesguru ja uskonnollisen herätyspuhujan tyylinen tykittäjä. Hän imee kuulijat pyörteeseensä fanaattisella vyörytyksellään. Niittymaan suggestiivisen manipulaation läpi näkee vain muutama kriittinen, esimerkiksi humaani kansanedustaja Jaana Sallinen.

Jani Johansson tekee Niittymaan roolin vivahteita myöten uskottavasti. Johanssonin tulkinnassa vaihtelevat innostus, röyhkeys, imartelu ja uhka. Kovapintainen miljoonamies ei menetä kasvojaan edes kuoleman kalvaessa.

Mari Pöytälaakson Jaana Sallisen ja Johanssonin Niittymaan keskinäisessä suhteessa on paitsi vihaa myös intohimoa ja vetovoimaa. Tavallisen ihmisen asialla oleva demarikansanedustaja lähentyy ihmisenä bisnessjulistajaa, sillä heitä yhdistää politiikan, rahan ja vallan maailma.

Mia Vuorela on sosiologi ja tutkija Hanna Krohn, jonka yksityiselämä on ajautunut kaaokseen puolison tehtyä itsemurhan. Epävarma ja söheltävä Hanna yrittää haastatella kansanedustajaa ja bisnessgurua, mutta hukkaa konseptinsa täydellisesti. Mia Vuorelan tulkinnassa on komiikkaa, joka ei ammu yli.

Jokela löytää valtaa käyttävien taustalla olevan ihmisen.

Näytelmäkirjailija Juha Jokela ponnahti yleiseen tietoisuuteen Mobile Horror -näytelmällään vuonna 2003. Seinäjoellakin nähty vaikuttava, uskonnollista vallankäyttöä pohtiva Fundamentalisti (2006) on myös Jokelan käsikirjoittama.

Esitystalous nähtiin ensimmäisen kerran Espoon teatterissa vuonna 2010. Kaupungin kunnallispolitiikkaa ruotiva ja tuulettava näytelmä sai jatko-osan kolme vuotta myöhemmin.

Jokelan Esitystaloudessa käsittelemät asiat ovat yleispäteviä, joten samat elementit toimivat niin Espoossa kuin Seinäjoellakin.

Seinäjoen esitys tuntuu aivan uudelleen kirjoitetulta. Kaupunkia esitellään kuvin ja videoin. Keskustan kehittämisestä puhutaan, ja uusia innovaatioita suunnitellaan.

Juha Jokela tutkii teksteissään elämää, kuolemaa ja vallankäyttöä. Hän on näytelmäkirjailijana Suomen Shakespeare, joka riisuu vallan kulisseja julmasti. Jokela löytää valtaa käyttävien taustalla olevan ihmisen. Siksi hänen tekstinsä satuttavat katsojaa.

Miksi ihmeessä Seinäjoki kilpailisi paikasta auringossa Vaasan kanssa? 

Esko Rissasen Matti Arvola on vanhan liiton demarijohtaja, joka ei kaipaa uudistusmielisiä naiskansanedustajia kuin korkeintaan koristeiksi. Pekka Hiltusen Kalle Väänänen on Arvolan uskollinen aseenkantaja.

Tanja Friman työskentelee Rami Niittymaan yrityksessä. Hän erottui työhaastattelussa suorasukaisella vitsillään. Niittymaa pusertaa alaisestaan kaiken irti. Anna Ackermanin Tanja on uskottava uranainen, jonka työ polttaa karrelle.

Entäs sitten tämä hurja luonnonilmiö OT Toivio? Topi Kohonen ryöpsäyttää ilmoille koko ilmaisullisen runsaudensarvensa turkulaisen mainosmiehen hahmossa.

Toivio palkataan luomaan Seinäjoen kaupungille uusi imago. Kurakauppalasta on Toivion visioissa tuleva Atenoki, tulevaisuuden metropoli, jonka keskusta muistuttaa Manhattania. Miksi ihmeessä Seinäjoki kilpailisi paikasta auringossa Vaasan kanssa?  Mehän haastamme Tampereen ja Hesan!

Toivion kynästä ovat varmaan lähtöisin kaupungin oikean organisaatiouudistuksen kaavailemat elinvoima- ja kilpailukykylautakunta sekä hyvinvointilautakunta?

Esitystalous osoittaa, mitä saadaan aikaan, kun yhdistetään upea teksti, oivaltava ohjaus ja huikeat näyttelijäsuoritukset. Juho Lindströmin lavastusratkaisut ovat näppäriä, toimivia ja keskeinen osa kerrontaa.

RAIMO HAUTANEN
taidekriitikko

Ohjelmistossa

Esitystalous

Lisää kommenttisi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*

HUPIHAUSKAA KESÄTEATTERIA: Myymälävarkaan käsikirja Mallaskosken teatteriterassilla!LUE LISÄÄ